Mungkin anda patut tahu mengenai hal ini.



4 comments

Mak Ooiii !!! Biayai orkestra RM500 juta!!!

Sungguh terkejut , tergamam dan beristighfar kepada Allah berulang kali apabila saya membaca satu berita dalam laman web Malaysiakini tentang pendedahan yang dibuat oleh Ketua Menteri Pulau Pinang berkenaan pembaziran wang yang dilakukan oleh mereka yang tidak sensitif kepada keperluan sebenar rakyat Malaysia.

Penulis merasakan kita semua pernah mendengar bagaimana peritnya seorang Insan yang dilaporkan hanya berlaukkan siput babi untuk meneruskan kehidupan mereka seperti mana yang dilaporkan oleh TV3 suatu ketika dahulu. Sepatutnya duit ini disalurkan untuk mengurangkan kadar kemiskinan dan meningkatkan taraf pendidikan negara ini.

Duit RM 500 juta itu boleh digunakan untuk membina Universiti dan bukannya untuk perkara ini! Berapa ramai rakyat negara Malaysia yang terpaksa beratur panjang untuk memperolehi permohonan pinjaman PTPTN (pinjaman dan bukan biasiswa!!!). Penulis tidak mahu mengulas panjang tetapi lebih gemar untuk memberi peluang kepada pembaca yang cintakan keadilan untuk memberikan ulasan dan justifikasi daripada berita tersebut.

ikuti petikan persoalan yang dibangkitkan oleh KM Pulau Pinang sepertimana yang dilaporkan oleh Malaysiakini:

Lim: Orkestra filharmonik satu pembaziran
Fauwaz Abdul Aziz | May 13, 08 9:08pm
RM130,000 sebulan? Itulah gaji bulanan yang dibayar kepada konduktor Orkestra filharmonik Malaysia (MP0).

Dan menurut ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, langkah mengekal konduktor dan anggota MPO yang ramai rakyat asing, adalah satu pembaziran wang Petronas.

lim guan eng Setiausaha agung DAP itu membangkitkan isu tersebut sewaktu membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Lim mendedahkan bahawa kos membiayai anggota MPO itu mencecah RM3.5 juta sebulan.

Menurutnya, 95 peratus pemuzik asing itu dibayar antara RM16,000 hingga RM28,000 sebulan dan mendapat dua bulan cuti bergaji setiap tahun. Konduktornya pula dibayar RM130,000 sebulan manakala penolongnya dibayar gaji RM50,000 sebulan.

Sejak 10 tahun ia ditubuhkan, kata Lim, kos pembiayaan orkestra tersebut berjumlah RM500 juta.

Lim juga mendakwa, bekas konduktor residen MPO, rakyat Malaysia - Ooi Chean See - telah meletakkan jawatan selepas tidak diberi peranan sewajarnya.

Sehubungan itu, beliau bertanya, mengapakah Petronas membelanjakan wang yang banyak tetapi tidak memberi faedah kepada pemuzik tempatan.

Katanya, pemuzik tempatan dipinggirkan manakala Petronas membelanja begitu banyak wang untuk melayan orang asing, terutama dari Eropah.

Menurut Lim, sikap tersebut yang membuat rakyat begitu marah dengan Barisan Nasional (BN).

4 comments:

acai at: June 11, 2008 at 4:39 PM said...

patut la harga minyak naik diorang buat senyak je... natang!

tukang cetak at: June 11, 2008 at 8:46 PM said...

Doh..apa cerita karyawan dan para penggiat seni lokal? ada kita dapat apa?

mentallyaddicted at: June 19, 2008 at 4:19 PM said...

mak oi.

the luck of a nut at: December 28, 2009 at 2:11 PM said...

x yah nak bising2 r... itu sume keje dorang... name pon politik tu kotor.... (fuck politic thinking..).... ala... guan eng pon same cam gampang... korang tak tau ke die tu seorang rasict.... wat pe nak sokong die.... kite kan sume againts rasist... aku dok penang, aku tau r pe yang die dok planing n buat untuk orang2 mlayu... tindasss... bagi lbeh kat bangse die je... same rate konon... pigidah lancau...

newer post older post